Polacy są z reguły tradycjonalistami i konserwatystami. Głównie Polska wschodnia kultywuje tradycyjny sposób życia i model rodziny. W naszym kraju nadal jest podział na tradycyjne role kobiety i mężczyzny w przeciwieństwie do krajów zachodniej Europy. Zachowujemy również swoją religie a kościół nadal liczy się w Polsce i ma swój elektorat. Okazuje się, że firmy rodzinne mogą być nadzieją dla polskiej gospodarki. Podobno na zainteresowanie rodzinnymi firmami rośnie na świecie i w Polsce. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce mogą stanowić nawet 90% wszystkich firm. Tak samo sytuacja wygląda na świecie. Pierwsza pięćsetka firm rodzinnych na świecie pod względem kapitału, mogła by stanowić trzecią gospodarkę świata. Znane polskie firmy rodzinne to dr Irena Eris (Irena Szołomicka – Orfinger i Henryk Orfinger) Adamed ( Małgorzata i Maciej Adamkiewiczowie), Pamapol należący do rodzeństwa: Mariusza i Paweła Sztaniaków, Nowy Styl (Adam i Jerzy Krzanowscy ),Oknoplat należący do dzieci z rodzicami: Adama i Mikołaja Placków, Citronex (Artur Toronowski z synami Rafałem i Robertem Zarzeckimi) . Swoje przedsiębiorstwo przekazuje synowi również Jan Kulczyk. Polskie firmy rodzinne to w większości przedsiębiorstwa które powstały wciągu ostatnich 25 lat po przemianach ustrojowych. Nie mogą to być więc firmy wielopokoleniowe. Ich dalszy rozwój spoczywać będzie teraz w rękach drugiego pokolenia. Wiążę się to z wyzwaniami specyfiki firm rodzinnych. Nie jurt łatwo, gdy ster przejmuje nowa osoba. Właściciele firm rodzinnych od najmłodszych lat starali się przygotować swoje dzieci do zajmowania się rodzinnym biznesem. Ważne jest aby przekazać dzieciom pozytywne spojrzenie na działania w firmie aby nie kojarzyła im się tylko z problemami i sterem. Firm rodzinna musi mieć solidne podstawy w relacjach między członkami rodziny. To przełoży się na dobro przedsiębiorstwa. Firmy rodzinne mają zazwyczaj przewage związaną z szybkim podejmowaniem decyzji. Ważna jest jednomyślność i podobne spojrzenie oraz wizja dla przyszłości i rozwoju przedsiębiorstwa. Przejęcie firmy od rodziców nie jest łatwym zadaniem. Często trudno jest wyjść z cienia ojca lub matki i samodzielnie podejmować decyzje. Ważna jest współpraca i dialog oraz wzajemne zaufanie i pozytywne emocje. Trzeba się również liczyć z tym, że dzieci jednak wola wybrać własną drogę. Niebezpiecznie jest przekazać firmę komuś kto będzie z tego powodu nieszczęśliwy. Bywa, ze rodzice narzucają swoim dzieciom drogę rozwoju, decydują o kierunku studiów i nie zważają na osobiste predyspozycje i pragnienia swoich dzieci. Podstawią w firmie rodzinnej jest silna i zdrowa więź z rodzicami i rodzeństwem. Wspólny interes wydaje się tu oczywistym motywem dobrych działań na rzecz firmy. Ale w grę może wchodzić rywalizacja pomiędzy rodzeństwem lub niechęć skierowana w stronę rodziców.
Firmy rodzinne w Polsce i na świecie stanowią podstawę gospodarki. W Finlandii jest to aż 91 procent wszystkich przedsiębiorstw. Jak wiadomo gospodarka w tym kraju stoi na bardzo wysokim poziomie a obywatele żyją w dostatku. Minęło 25 lat od przemian ustrojowych i czas na pierwsze podsumowania. Chociaż wiele jest jeszcze do zrobienia to widać wyraźne zmiany i można cieszyć się z tego jak wiele zdołaliśmy zmienić jako społeczeństwo i naród.