Portale społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy NK stały się ostatnio bardzo popularne. Potwierdzają to badania wykonane przez firmę Interactive Intelligence. Okazuje się, że w grupie tysiąca polskich internautów będących w wieku 15-55 lat 81% z nich posiada założone konta w portalach społecznościowych. Największą popularnością nadal cieszy się Facebook, ponieważ korzysta już z niego ponad 50% ankietowanych. Należy również pamiętać, że liczba nowych kont z dnia na dzień się powiększa. Portale społecznościowe tworzą jeden z istotnych elementów w branży Social Media.
Serwisy społecznościowe umożliwiają Polakom w dużej mierze sposób na nawiązywanie lub podtrzymywanie kontaktów ze znajomymi, stanowią narzędzie rozrywki i źródło informacji. Głównym celem przeprowadzonych analiz przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych było wykorzystanie portali społecznościowych przez użytkowników oraz obserwacja popularności, które stanowią miejsce informacji konsumenckiej w porównaniu do innych narzędzi. Wiele osób coraz częściej zaczyna zdawać sobie sprawę, że Internet jest wykorzystywany również w celach biznesowych. Mimo tego obecność firm w portalach społecznościowych budzi u niektórych osób spore kontrowersje. Ponad 49% osób uważa, że działalność komercyjna w portalach jest złym rozwiązaniem. Generalnie im młodsza grupa wiekowa osób, tym więcej z nich twierdzi, że jest to naturalny proceder. Osoby w wieku 45-55 lat mają negatywny stosunek do wykorzystania Facebooka czy Naszej Klasy celów komercyjnych bądź marketingowych.
Wszystko to jasno pokazuje, że firmy walcząc o przyszłych klientów muszą wykorzystywać w swoich strategiach marketingowych portale społecznościowe, ponieważ dla większości młodych osób stanowią główny sposób komunikacji. Za kilka lat taka grupa ludzi zarabiając na własne utrzymanie będzie mogła w sposób naturalny przenieść swoje konsumenckie nawyki do społeczności internetowych.
Istnieją również elementy w działaniu firmy na portalach społecznościowych, które oburzają użytkowników. Należą do nich nachalność, niewłaściwie przygotowane reklamy oraz zły wybór rodzaju promocji. Działalność firm na tego typu portalach nie jest jednak obca. Mniejsza ilość osób realnie wykorzystuje portale do celów konsumenckich. Co piątej osobie zdarza się poszukiwać informacji o konsumentach w takich witrynach. Natomiast średnio 3.5% z nich zamieszcza tego rodzaju informacje. Jeżeli już ktoś wykorzystuje portale to zazwyczaj zamiesza tam opinie o produkcie lub usłudze czy klika przycisk „Lubię to” dostępny na profilu facebookowym.
Przedsiębiorcy muszą nauczyć się jak reagować na niebezpieczeństwo związane z negatywnymi informacjami o produkcie bądź usłudze. Dla dużych korporacji stanowi to dużo mniejsze zagrożenie, bowiem posiadają odpowiednie działy marketingu oraz środki, aby walczyć z tzw. czarnym PR-em. Strony i sklepy internetowe cieszą nawet ponad 50% zaufaniem. Dobrą rekomendacją jest także pełna wiarygodność portali specjalistycznych oraz biznesowych.